JURNAL : RANCANG BANGUN ANIMASI 3 DIMENSI SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN PADA MATA PELAJARAN MENGINSTALASI PC

JURNAL : RANCANG BANGUN ANIMASI 3 DIMENSI SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN PADA MATA PELAJARAN MENGINSTALASI PC

Abstract 

One of the success of an organization of educators in implementing the learning is how educators attempt to deliver the message , and information theory to the students to understand the lessons and information more quickly and make the lessons more interesting and easier to understand, then educators need to create an exciting learning media such as media learning 3D animation ( three- dimensional ) . The purpose of this thesis is to design and build 3D animated instructional media on subjects Installing PC on Skills Program Computer Engineering and Networks . 3D animation creation using real-time , with the Pre- Production stages that include a search of ideas and materials will be made in 3D animation , character design , script, and storyboard creation , later stages of production , including the manufacture of modeling a design object / character , the next stage is the stage of postproduction is a compilation of Final Editing and pengecekkan element if an error occurs then the process is repeated . Afterwards, proceed to the next stage of the rendering which will output the video as a whole . In the process of making 3D animsi using Blender 3D application version 2.6.5 . This final project will result in a medium of learning in subjects install the PC in the Program of Computer Engineering and Networks. 

Keywords : learning process , instructional media , 3D animation


Pendahuluan

Menurut Sucipto, (2010:1) Teknologi multimedia merupakan teknik dalam bidang komputer yang menggabungkan lebih dari satu media dalam suatu bentuk komunikasi yang meliputi teks, suara, grafik, animasi, dan video kedalam sistem komputer. Komputer bidang multimedia dan disain grafis sebagai pengolah data akan menjadikan sebuah sistem informasi dan komunikasi menjadi lebih menarik. Penggunaan bidang multimedia ini bisa berupa gambar kemudian membuat informasi tersebut jadi semakin hidup dan terkesan mempunyai elemen gerak, salah satunya adalah dalam dunia desain animasi untuk media pembelajaran. Animasi atau lebih akrab disebut dengan film animasi, adalah film yang merupakan hasil dari pengolahan gambar tangan sehingga menjadi gambar yang bergerak. Pada awal penemuannya, film animasi dibuat dari berlembar-lembar kertas gambar yang kemudian diputar sehingga muncul efek gambar bergerak. Pemanfaatan teknologi multimedia dapat dibagi menjadi: presentasi bisnis, pembelajaran, promosi, penjualan, information delivery, teleconferencing, productivity, film, virtual reality, aplikasi web dan game.


Untuk lebih lengkapnya silahkan download di link berikut ini :

JURNAL : RANCANG BANGUN ANIMASI 3 DIMENSI SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN PADA MATA PELAJARAN MENGINSTALASI PC